Tuesday, March 12, 2013

Larangan Mengambil Orang Yahudi Sebagai Teman Yang Dipercayai



SURAH ALI-'IMRAN (ayat 118-120)

118.Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan dari kalanganmu menjadi teman karib (yang dipercayai), (kerana) mereka tidak henti-henti (menimbulkan) kemudaratan bagimu. Mereke menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang tersembunyi di hati mereka lebih jahat lagi. Sesungguhnya Kami telah terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannnya)

119.Awaslah! Kamu menyukai mereka, padahal mereka tidak menyukai kamu. Dan kamu juga beriman kepada segala kitab. Apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata:''Kami beriman,'' dan apabila mereka menyendiri, mereka menggigit hujung jari lantaran perasaan marah bercampur benci terhadap kamu. Katakanlah (kepada mereka): ''Matilah kamu dengan kemarahanmu itu.'' Sesungguhnya Allah mengetahui segala isi hati.

120.Jika kamu memperolehi kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira kerananya. Jika Kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikit pun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan.

No comments:

Post a Comment